Tips bij het voorkomen van problemen en verstoringen in uw software

3 min. leestijd

Problemen en verstoringen door software kunnen op verschillende manieren ontstaan. Deze problemen variëren van kleine ongemakken tot ernstige beveiligingsinbreuken of zelfs gegevensverlies. Een verstoring vereist onmiddellijke aandacht en kan worden herkend wanneer er direct sprake is van verstoring in de normale werking van de software. Dit kan het gevolg zijn van een bug in de software, verkeerde invoer bij het werken met de software, problemen binnen het IT-landschap (zoals connectiviteit, geheugen of hardware) en veranderingen binnen de software keten. 

Wat te doen bij een verstoring? 

Het belangrijkste is om niet te lang te wachten met de herstelwerkzaamheden. Dat kan namelijk leiden tot escalatie in de organisatie. De herstelacties beginnen met het bepalen welke prioriteit ieder verstoring heeft. Na het vaststellen van de prioriteiten wordt de urgentie van de situatie bepaald. Ga op zoek naar de root-casue (oorzaak) en controleer daarnaast of er een quick fix mogelijk is, zodat de verstoring tot een minimum beperkt kan worden. Het achterhalen van de root-cause kan een tijdsintensief proces worden, vooral als u te maken heeft met complexe softwaresystemen of gedocumenteerde en verouderde (legacy) code. Een quick fix is geen permanente oplossing, maar uitsluitend voor de korte termijn. Een quick fix heeft de mogelijkheid om uw systemen terug te brengen naar een stabiele operationele status.  

Het is hierna wel van belang dat u altijd een grondige analyse uitvoert om de root-cause te achterhalen en een permanente wijzigingen door te voeren. Dit om herhaling van het incident in de toekomst te voorkomen. Het is verstandig om na de permanente wijzigingen een adviesrapport te delen met uw stakeholders en daarin te informeren over de afhandeling van het incident, de oorzaak en de gekozen oplossing.

Verouderde software is de grootste oorzaak 

Verstoringen in de software gebeuren van het ene op het andere moment. De oorzaak die we vaak tegenkomen is verouderde software of het gebruik van een legacy taal. Bezit u code dat al ouder is dan 5 jaar? Dan kan dit een signaal zijn dat u te maken heeft met technical debt. Dit zijn problemen op al het (ontwikkel)werk die later ontstaan, doordat er gekozen is voor oplossingen die op korte termijn gemakkelijk te implementeren zijn, maar op de lange termijn lastig vol te houden.  Dit heeft ook betrekking op de tijd die door technisch beheer en softwarebeheer wordt besteed aan het automatiseren van een testomgeving en het up-to-date houden van alle documentatie. 

Hoe technisch softwarebeheer verstoringen minimaliseert

  • Optimaliseer de bestaande softwarearchitectuur
    De software wordt gecontroleerd op de initiële aangebrachte structuren en ordening. Als deze niet meer aanwezig zijn (en dat komt vaker voor dan u denkt), maak dan een plan voor een herontwerp. Het doel is de veiligheid en toekomstbestendigheid van de software te verbeteren.  

  • Actieve monitoring van de software
    Software, met name maatwerksoftware, heeft nu eenmaal onderhoud nodig. Zorg voor een periodieke controle op de kwaliteit van de software. Zorg ervoor dat alle aanpassingen die zijn gemaakt, worden vastgelegd en de impact op de rest van de keten wordt gecontroleerd. De API's van de software vallen ook onder deze categorie.

  • Periodiek adviesrapport voor uw stakeholders
    Een periodieke rapportage met daarin een dashboard van de software logs, prestaties, bugs, incidenten en aanpassingen die de afgelopen maand zijn uitgevoerd. Dit zorgt voor overzicht en inzicht in uw technisch beheer. Het is ook belangrijk om dit advies te delen met uw interne betrokkenen zodat zij ook geïnformeerd blijven. Deze adviezen zijn gericht op het toekomstbestendig houden van de software. 
     

Wat betekent dit voor u? 

Het beheren van software is onmisbaar voor een goede werking van IT-systemen en een foutloze procesflow binnen bedrijven, daarover bestaat geen discussie. Helaas is de gemiddelde levensduur van software tegenwoordig relatief kort en dat maakt goed onderhoud des te belangrijker. Er zijn altijd nieuwe versies van software, bibliotheken en programma's beschikbaar. U hoeft niet meer te investeren in het maken van programma's en software om geld te verdienen. Het is vooral van belang dat bestaande software kan meegroeien met de vraag, maar wel veilig en correct blijft werken. Degelijk onderhoud en beheer vormen hiervoor de basis.

Met 50 jaar ervaring als softwarepartner bij veel organisaties, merken wij dat beheerders het prettig vinden om de technische kant van het softwarebeheer uit handen te geven aan ons. Wij zijn deskundig en kunnen u volledig ontzorgen op dit gebied. Wilt u meer weten over het uitbesteden van softwarebeheer en/of applicatiebeheer? Plan een kennismaking met ons. Wij bespreken uw situatie en u ontvangt van ons een advies op maat. Wij willen namelijk niets liever dan dat uw software langer meegaat en betrouwbaar blijft.