Maatwerk software in de financiële sector

Maatwerk software biedt financiële instellingen een breed scala aan voordelen, van betere beveiliging en snellere reactietijden tot grotere klanttevredenheid. Maar om deze voordelen ten volle te benutten, moeten organisaties begrijpen welke functies en processen nodig zijn voor een succesvolle automatisering.

De introductie van geautomatiseerde verwerking bij een grote financiële instelling betekende een verandering van spelregels voor hun klanten. Doordat alle processen nu online worden afgehandeld verbeterde de snelheid waarmee transacties konden worden uitgevoerd naar realtime waardoor er voor de klant veel tijd werd bespaard. Klanten konden overal ter wereld toegang krijgen tot hun accounts en ze voeren transacties uit binnen enkele seconden. Echter de druk op de systemen maar ook de klantenservice was direct veel hoger dan voorheen en daar was geen rekening mee gehouden. Natuurlijk, er is een voorspelling gedaan maar wanneer je toegang hebt tot realtime informatie ga je de resttijd direct inzetten om meer met de informatie te doen.

Het investeren in softwareontwikkeling kan een grote toegevoegde waarde bieden aan automatisering in de financiële sector. Vandaag de dag hebben organisaties al toegang tot geavanceerde technologieën zoals machine learning, kunstmatige intelligentie en blockchain-oplossingen om meer taken slimmer te maken, te automatiseren en/of centraliseren, wat leidt tot kostenbesparingen terwijl als bonus ook de efficiency omhoog schiet. Technologie in zijn algemeen biedt mogelijkheden om efficienter te werken en kan ook uw organisatie in staat stellen om betere beslissingen te nemen over investeringen en groeiplannen, door informatiestromen te identificeren die anders verborgen zouden blijven.

De druk op de organisatie

Performance problemen met maatwerksoftware komen vaker voor in de wereld van de hyperautomation en zijn bij financiële instellingen zeker geen uitzondering. De kosten en complexiteit van de ontwikkeling van aangepaste software en/of het koppelen van grote logge applicaties leiden vaak tot onverwachte problemen die lastig te identificeren en op te lossen zijn, wat leidt tot kostbare vertragingen bij de verwerking van transacties en een hoge druk bij de klantenservice.

Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat de software niet in staat is om gelijktijdige verzoeken of mogelijk niet in staat om grote hoeveelheden gegevens te verwerken. In deze gevallen is het essentieel dat de organisatie investeert in softwareoplossingen die gemakkelijk kunnen schalen en de hogere werklasten effectief kunnen beheren. Dit gaat echter gepaard met de introductie van nieuwere technologie, denk bijvoorbeeld aan de Cloud. De organisatie moet wel vrijwel direct de juiste kennis paraat hebben en de rest zien mee te krijgen in de veranderingen. Om dit continue te kunnen op kleine schaal (zodat je de controle niet verliest) vergt een hoge inspanning op de organisatie.

Horizontale implementatie

Bij de ontwikkeling van software op maat rekening worden gehouden met 'horizontaal' denken in plaats van alleen verticaal denken. Horizontaal denken betekent rekening houden met alle schakels binnen de reeds bestaande verticale afdelingen. Bij een (financieel) systeem dat over deze verticale landschappen moet samenwerken betekent een herontwerp van je processen denkend vanuit de klantbeleving. Denk hierbij aan het inzien van je rekening alsmede je creditcard bij dezelfde of een andere instelling. Dat is niet zomaar geregeld.

Het betekent ook ervoor zorgen dat de software toekomstige veranderingen in die systemen ondersteunt zonder ingrijpende herontwerpen of hercoderingen. Maatwerk software biedt maximale flexibiliteit bij het ontwerpen van gebruiksvriendelijke platforms die zich snel kunnen aanpassen als de regelgeving of de behoeften van de consument veranderd. Organisaties die beschikken over maatwerksoftware zijn vaak nauwkeuriger en kunnen systeemaanpassingen doorvoeren op basis van veranderende voorkeuren van klanten en/of risicoprofielen. Deze flexibiliteit blijkt enorme voordelen op te leveren in de vorm van verbeterde veiligheid, grotere klanttevredenheid en hogere winstmarges.

De toekomst van maatwerksoftware in de financiële wereld is er zeker een van kansen en succes, wanneer we in staat zijn om verouderde software uit te faseren en risico's te mitigeren. Hiervoor heb je slimme mensen nodig met jarenlange ervaring op gebied van software engineering. Met een diepere inzicht in de functies en processen die nodig zijn voor een succesvolle automatisering, kan maatwerksoftware financiële instellingen een grotere nauwkeurigheid van gegevens, snellere reactietijden, een betere klantenservice en lagere kosten bieden. Naarmate de technologie zich blijft ontwikkelen en steeds toegankelijker wordt, zijn de mogelijkheden voor maatwerksoftware binnen de financiële sector eindeloos, zolang de software de mens versterkt.