Programmeurs zijn vaak eigenwijs en snel verveeld. We weten wat het beste is en willen snel op zoek naar nieuwe uitdagingen. Het onderhoudbaar maken van code komt daardoor dan ook minder snel in ons op. Maar toch gaan we vroeg of laat met onderhoud te maken hebben. En dat kan heel snel gebeuren als je na een maand je eigen code terug leest. Tot die tijd zeggen we teksten als: “maar alles werkt toch prima”, of “dit is zo ingewikkeld dat het niet meer eenvoudiger kan”. Als je de tien richtlijnen voor beter onderhoudbare software van de Software Improvement Group (SIG) bekijkt worden per richtlijn dit soort bezwaren weerlegd. De argumenten daarbij hebben mij overtuigd waardoor ik de richtlijnen ben gaan volgen.
De tien richtlijnen van de SIG werken dus in mijn voordeel als programmeur. De tien richtlijnen zijn: ‘Schrijf korte stukjes code’; ‘Schrijf eenvoudige code’; ‘Hergebruik code’; ‘Gebruik weinig parameters’; ‘Geef code zijn eigen plek’; ‘Maak verbanden losjes’; ‘Houd balans’; ‘Houd totale code klein’; ‘Automatiseer testen’; ‘Schrijf nette code’.
De tien richtlijnen van de SIG om beter onderhoudbare software te schrijven zijn eigenlijk samen te vatten in een korte zin: “Houd het simpel”. Dit principe is al jaren bekend bij ontwikkelaars onder het motto KISS, Keep It Stupid Simple. Daarvoor was het principe al eeuwen bekend bij ingenieurs zoals de genie Leonardo da Vinci. Als je een machine eenvoudig houdt, kan er ook minder aan stuk gaan. Mocht de machine dan toch stuk gaan, dan is een eenvoudige machine makkelijker te repareren.
Als je kijkt naar de tien richtlijnen dan is dat KISS principe makkelijk te herkennen. In de richtlijnen komen vaak synoniemen van simpel voor, zoals kort, weinig, klein en eenvoudig. Maar ook bij de minder opvallende vergelijkingen draait het om eenvoud. Bijvoorbeeld de regel ‘Geef code zijn eigen plek’, versnelt het zoeken naar de juiste plek voor code veranderingen. En zo geldt voor alle richtlijnen, maak het zo eenvoudig mogelijk, dan is het makkelijker te begrijpen en dus ook te onderhouden door iemand die niet zelf de code heeft geschreven.