Ken jij de méést voorkomende risico’s bij maatwerksoftware?

Veel processen worden verbeterd en ondersteund door maatwerk softwareoplossingen. Een slimme Excel-sheet is vaak een eerste stap om een proces te automatiseren, maar na verloop van tijd kom je erachter dat deze toch zijn beperkingen kent. Bijvoorbeeld qua schaalbaarheid. Je kunt dan de hulp van een slimme ICT’er inroepen die de Excel-functionaliteit ‘even’ voor je automatiseert, maar ook dat is niet geheel zonder risico.

blank

Wat als dit gebeurt en jullie developer is niet beschikbaar. Enig idee van de impact op je bedrijf?

 


Noodzaak van beheer en onderhoud
Ontwikkelingen in de ICT staan niet stil en lijken steeds sneller te gaan. Software tooling en frameworks moeten met grote regelmaat worden bijgewerkt of worden vervangen omdat er sprake is van end of support of end of live. Op zo’n moment zal de software nog wel werken, maar nemen de risico’s exponentieel toe. Denk aan externe veiligheidsrisico’s, problemen die ontstaan als je te maken krijgt met bugs of wanneer je de software wilt aanpassen of uitbreiden.

Ook de interne organisatie staat niet stil. Processen veranderen en vragen om kleine en grote  aanpassing van de softwareapplicatie. Dit moet binnen een redelijk termijn gebeuren om zeker te zijn dat de processen gewoon door kunnen lopen. Ook een initieel simpele applicatie kan na verloop van tijd de continuïteit van processen en daarmee je hele bedrijf in gevaar brengen. Dat gebeurt wanneer de benodigde kennis van het systeem niet meer intern beschikbaar is of omdat je zelf simpelweg geen capaciteit hebt voor onderhoud en aanpassingen. Zeker voor bedrijfskritische applicaties wil je daarom altijd kunnen beschikken over de nodige ICT-kennis en -capaciteit en kun je met proactief beheer problemen voorkomen.


Eén man is geen man 

De continuïteit van beheer en onderhoud zelf blijkt in de praktijk lastig te borgen binnen kleine IT-organisaties. Voor ad hoc correctief onderhoud is geen tijd en het preventief onderhoud valt weg tegen alle andere prioriteiten die met beperkte resources geregeld moeten worden. Daarbij komt dat nieuwe ontwikkelingen vaak interessanter zijn dan het ‘saaie’ onderhoud van een bestaande applicatie. De situatie wordt nog kritieker wanneer een applicatie is ontwikkeld door een externe kleine zelfstandige (zzp’er). Op het moment dat deze persoon door een andere opdrachtgever wordt ingehuurd, zal hij/zij geen tijd meer hebben om jou direct te ondersteunen bij calamiteiten of aanvullende wensen. Jij kunt nu eenmaal geen prioriteiten bepalen voor mensen die niet bij jou in dienst zijn. Valt deze persoon door ziekte of anderzijds voor korte of langere tijd helemaal weg, hoe zorg je er dan voor dat je maatwerkoplossing in de lucht blijft en je bedrijfsprocessen doorlopen?

In het verlengde van je eigen organisatie
Wil je onderhoud en beheer uitbesteden om continuïteit en zekerheid voor je ICT-systemen en infrastructuur te kunnen garanderen? Let dan op een paar aspecten wanneer je op zoek gaat naar een geschikte partij om je op dit vlak te ontzorgen. ICT bestaat uit heel veel verschillende tools, technologieën en kennisgebieden. Ga daarom met een partij in zee, die beschikt over de capaciteit en specialiteit die nodig is om jou optimaal te kunnen adviseren en ondersteunen bij onderhoud en beheer. Een partij die kwaliteit en veiligheid hoog in het vaandel heeft staan, werkt met een bewezen aanpak en snel en efficiënt inzetbaar is in het verlengde van je eigen organisatie.


Wil je weten hoe klanten van OVSoftware onze dienstverlening voor ontzorgd beheer en onderhoud ervaren?