+31 (0) 53 30 33 600

4 tips voor het veiligstellen van resources voor doorontwikkeling en beheer

In zijn blog ‘Top 3 risico’s van eigen maatwerk softwareoplossingen’ introduceerde collega Mark Happel een aantal aspecten die je goed in de gaten moet houden als je ervoor kiest om zelf je eigen maatwerk software te ontwikkelen. In deze serie vervolgblogs zullen we bij elk van deze risico’s aangeven hoe je ervoor kunt zorgen dat je deze tot een minimum beperkt of in elk geval kunt controleren. Deel twee geeft je tips waarmee jij ervoor kunt zorgen dat er voldoende (gekwalificeerde) resources beschikbaar zijn voor actieve doorontwikkeling en beheer van je eigen maatwerk applicaties.


Tip 1 – Voorkom stilstand met goede bedrijfsvisie

Net als in het eerste blog van deze serie met de 4 stappen die je kunt ondernemen om de continuïteit van je eigen maatwerk software te waarborgen, geldt ook bij het veiligstellen van (de juiste) resources voor doorontwikkeling en beheer dat de visie die je hebt voor je bedrijf alles bepalend is. Waar wil je naar toe met je bedrijf? Wil je groeien en zo ja, op welke manier? Wat heb je hiervoor nodig qua mensen en welke kennis en tools hebben zij nodig om hun werk optimaal uit te kunnen voeren? Stilstand is in veel gevallen achteruitgang en dat geldt zeker op het gebied van softwareapplicaties.

Herald ten Bergen

Meer informatie? Neem contact met mij op!

Tip 2 – Resourceplanning: bijblijven in plaats 

Zodra je weet welke visie je met je bedrijf voor ogen hebt, kun je deze gebruiken als input voor je resourceplanning. Hoe ga je ervoor zorgen dat je medewerkers jaarlijks de juiste scholing kunnen volgen om nieuwe kennis op te doen en bestaande kennis bij te schaven? Hetzelfde geldt voor het tijdig zorgen voor de juiste certificeringen. Houd rekening met de beschikbaarheid van resources en maak tijd beschikbaar om marktontwikkelingen actief te volgen en voor de medewerkers om zich verder te scholen. Door deze activiteiten adequaat vast te leggen in je resourceplanning en deze regelmatig te monitoren, krijg je goed inzicht in welke opleidingen het beste aansluiten bij de behoeftes van je collega’s. En welke leveranciers goede opleidingen aanbieden tegen een redelijke prijs. Zorg ook wat scholingen en certificeringen betreft voor een goede planning zodat iedereen klaar staat met de juiste bagage en nooit onvoorbereid aan een klus hoeft te beginnen. Scholing  biedt medewerkers ook een perspectief om zichzelf verder te ontwikkelen, een extra reden om bij jou in dienst te willen blijven.

Tip 3 – Resourceplanning: activiteiten en verantwoordelijkheden breed beleggen

Een ander aandachtspunt is het zo breed mogelijk beleggen van activiteiten en verantwoordelijkheden binnen de organisatie. Je wilt te allen tijde kunnen beschikken over een goede back-up, personen die als het moet werk van collega’s over kunnen nemen. Je kunt dit doen door ervoor te zorgen dat meerdere personen beschikken over dezelfde kennis en kunde, maar dat vraagt nogal wat van je capaciteit en dubbele investeringen om kennis actueel te houden. Een andere optie is dat elke medewerker specialist wordt op een bepaald vlak en tweedelijns kennis heeft van een ander gebied. Houd in de gaten dat benodigde onderhouds- en beheerwerkzaamheden goed worden vastgelegd en gedaan; aangezien er bij veel activiteiten geen sprake is van een fulltime job, worden ze eenvoudig over het hoofd gezien.

Tip 4 – Verplicht goed documenteren

Of je nu een klein of juist heel groot intern ICT-team hebt of werkt met externe zzp’ers, zorg er te allen tijde voor dat je beschikt over goede documentatie. Leg vast hoe je applicatielandschap eruit ziet, uit welke onderdelen je ICT-infrastructuur bestaat. Houd deze ‘momentopnamen’ continu bij zodat het een correcte weergave van de werkelijkheid blijft. Wijs per onderdeel een verantwoordelijke aan die als eerste aanspreekpunt kan dienen wanneer dat relevant is. Houd gebruiksaanwijzingen en handleidingen up-to-date en zorg ervoor dat iedereen weet waar ze te vinden zijn. En last-but-not-least: zorg ervoor dat je altijd beschikt over de juiste contactgegevens van leveranciers en helpdesks voor het geval je er zelf even niet meer uitkomt.

Meer weten?

Wil je weten welke mogelijkheden wij bieden om het onderhoud en beheer van jouw applicaties over te nemen en hoe onze klanten onze dienstverlening ervaren? Lees dan meer over onze dienstverlening voor ontzorgd beheer en onderhoud.

Lees ook:
Blog 1 – Business continuïteit


Over de auteur

Herald ten Bergen is service/delivery manager bij OVSoftware. In deze functie is Herald direct inhoudelijk betrokken bij meerdere projecten en houdt hij zich bezig met de kwaliteitszorg en de planning en inzet van het interne ontwikkelteam.  

 

Contact

Wil je meer informatie over OVSoftware?
Neem dan contact op.

Werken bij OVSoftware

Wil je meer weten over onze bedrijfscultuur en vacatures?
Bekijk dan onze werken bij pagina

Branches

Wil je meer weten over de branches waarbinnen OVSoftware actief is?
Bekijk de branches.

Referenties & Projecten

Lees hier klantreferenties en door OVSoftware begeleide lopende en afgeronde projecten waar wij trots op zijn.

Over ons

OVSoftware is één van de eerste softwarebedrijven van Nederland.
Lees meer over ons.

Volg ons op