+31 (0) 53 30 33 600
Thuiswerken van bjorn

Het thuiswerken van Björn Hollander

Hoe is het werk voor jou nu je thuis moet werken?

Het thuiswerken vergaat me eigenlijk verrassend goed. In het begin keek ik er een beetje tegen op en in de eerste week kostte het me ook best wat moeite om mijn concentratie goed op peil te houden, maar de tweede week ging al een stuk beter. Inmiddels ben ik al aardig gewend aan de nieuwe situatie. Ik zit momenteel in opdracht bij Nedap en daar hebben ze de IT voor het remote werken gelukkig erg goed op orde, dus aan mijn werkzaamheden is eigenlijk niets verandert.

Gek genoeg had ik half februari toevallig net een thuiskantoortje ingericht, met twee extra monitoren en een docking station. Ik zat toen al te spelen met het idee om één dag per week thuis te werken, omdat ik best wat reistijd heb naar Groenlo. Ik had alleen nooit verwacht dat mijn nieuwe werkplekje zo snel en zo intensief gebruikt ging worden.

Hoe houd je goed contact met je collega’s?

Ik moet eerlijk bekennen dat het contact met collega’s door het vele thuiswerken wel iets minder is geworden, maar we proberen elkaar via de team Slack en met Zoom wel een beetje op de hoogte te houden. Ook maken we zo af en toe echt nog wel een babbeltje, meestal ook via Zoom. Met OV collega’s wordt er vooral geappt en gebeld, hoewel we ook wel eens gebruik maken van Microsoft Teams.

Hoe worden de meetings/vergaderingen gehouden en werkt dit ook goed?

Bij Nedap gaan alle meetings via een beveiligde Zoom-call. Dit werkt uitstekend! We hebben al een aantal meetings gehad met de hele marktgroep (+150 personen) en verloopt altijd eigenlijk heel soepel. Er zijn vrij direct een soort van ‘Zoom-etiketten’ afgesproken met elkaar om de meetings in goede banen te begeleiden en dit werkt fantastisch. Zo hebben we afgesproken dat iedereen zichzelf standaard mute, en dat we via de ‘Raise hand’ functie of via de chat aangeven als er een vraag of opmerking is. Vervolgens hebben we dan een gespreksleider die mensen het woord geeft. Daarbij maken we ook regelmatig gebruik van de screen-share of poll-functies. In kleinere meetings (<10 personen) zijn de regels meestal niet eens nodig, dan is er ruimte genoeg voor iedereen om direct input te leveren.

Hoe structureer jij je werkdag goed nu iedereen thuis is?

Ik werk eigenlijk grotendeels gewoon mijn normale uren. Aangezien we nog geen kinderen in huis hebben, is dit makkelijk te doen. Wat wel leuk is, is dat mijn partner me elke dag verwend met een lekkere lunch. Ik heb inmiddels al een heel scala aan lekkere broodjes en gerechten voorbij zien komen. Ook had hij voor de maandmeeting die we via Teams hadden een lekker borrelplankje voor me gemaakt met de hapjes die OVSoftware naar ons had opgestuurd.

Wat zijn de voor en nadelen voor jou in je werk/privé?

Het grootste voordeel voor mij is toch wel de hoeveelheid tijd die ik nu over houd. Eerste was ik ongeveer 2 uur per dag aan reistijd kwijt, en die twee uur heb ik nu ‘over’. Er zijn helaas alleen toch wat meer nadelen dan voordelen. Ik mis toch wel het contact met collega’s. Ondanks dat we met z’n allen ons best doen om in contact te blijven, heb je toch minder spontane praatjes bij de koffieautomaat. Daarnaast is het ook jammer dat je toch minder sociale contacten hebt. Maar we laten ons niet uit het veld slaan. Met een aantal vrienden gaan we nu regelmatig videobellen, en ook spelen we met de Nintendo Switch zo af en toe een spelletje op afstand.

Ook voor oma hebben we wat geregeld. Zij is inmiddels goed in de 90 en is niet in staat om een tablet of smartphone te bedienen. Nu zag ik een paar weken geleden een item op TV over een bedrijfje dat videobelsystemen neerzette bij ouderen, zodat ze makkelijk konden videobellen met hun familie. Dit inspireerde mij om iets soort gelijks voor oma te maken. Dus met een tweede hands computertje en een Xbox 360 Kinect bar heb ik zelf een videobelsysteem voor oma in elkaar geklust. Deze heeft de zuster voor ons geïnstalleerd bij oma op de kamer en nu kan ze heel gemakkelijk, via de televisie, videobellen met de familie!

Benieuwd hoe dat nu precies werkt?

Voor meer informatie over het thuiswerken bij OVSoftware, neem contact met ons op.

Contact

Wil je meer informatie over OVSoftware?
Neem dan contact op.

Werken bij OVSoftware

Wil je meer weten over onze bedrijfscultuur en vacatures?
Bekijk dan onze werken bij pagina

Branches

Wil je meer weten over de branches waarbinnen OVSoftware actief is?
Bekijk de branches.

Referenties & Projecten

Lees hier klantreferenties en door OVSoftware begeleide lopende en afgeronde projecten waar wij trots op zijn.

Over ons

OVSoftware is één van de eerste softwarebedrijven van Nederland.
Lees meer over ons.

Volg ons op